Over kinderopvang Diana
Na een lange carrière als verpleegkundige in het ziekenhuis en daarna als leidinggevende in de ouderenzorg heb ik besloten om het roer om te gooien en mijn hart te gaan volgen.
Ik heb een sterke passie voor het werken met kinderen. Het gastouderschap biedt mij de kans om zelfstandig te werken waarbij ik ouders kan helpen door betrouwbare en veilige zorg voor hun kinderen aan te bieden. Waarbij ik juist door de kleinschaligheid, een intieme en persoonlijke omgeving kan creëren voor de kinderen.
Tijdens de opvang vind ik het erg belangrijk dat het kind zichzelf kan zijn, zich veilig en geborgen voelt. Ruimte krijgt om spelenderwijs zich te ontwikkelen maar ook voldoende rustmomenten heeft. De goed doordachte dag-structuur middels pictogrammen, biedt een stabiele en stimulerende omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, zich kunnen ontwikkelen en hun vaardigheden kunnen verbeteren. Het draagt bij aan hun algehele welzijn en bereidt hen voor op toekomstige uitdagingen.
Gezonde voeding vind ik een belangrijk onderdeel in de groei en ontwikkeling van kinderen. De maaltijden en tussendoortjes die ik de kinderen geef zijn dan ook volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Buitenspelen is ontzettend belangrijk voor kleine kinderen. Het bevordert niet alleen hun fysieke gezondheid, maar draagt ook bij aan hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. Mijn diepe tuin biedt de kinderen voldoende ruimte om lekker te kunnen spelen. Daarnaast bevinden zich in de nabije omgeving meerdere kleine kinderparkjes en een klein winkelcentrum. Wat uitnodigt tot een gezonde wandeling met onze Kiddybus!
Dit in een notendop mijn manier van het creëren van een veilige en stimulerende omgeving voor het kind.
Visie
Pedagogisch Beleidsplan Kinderopvang Diana
- Inleiding
Dit pedagogisch beleidsplan beschrijft de visie, werkwijze en doelen van kinderopvang Diana. Het biedt ouders inzicht in hoe ik bijdraag aan de ontwikkeling van hun kinderen en hoe ik zorg voor een veilige, liefdevolle en stimulerende omgeving.
- Pedagogische Visie
Ik geloof dat elk kind uniek is en recht heeft op een veilige, warme en uitdagende omgeving waarin het zich optimaal kan ontwikkelen. Dit beleid is gebaseerd op de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven:
- Emotionele veiligheid bieden: Elk kind voelt zich gezien, gehoord en geliefd.
- Bevorderen van persoonlijke competentie: Het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en veerkracht.
- Bevorderen van sociale competentie: Kinderen leren samen spelen, delen en omgaan met emoties.
- Overdracht van normen en waarden: Het geven het goede voorbeeld en leren kinderen respectvol en verantwoordelijk te zijn.
- Opvoedstijl
De opvoedstijl is warm, consequent en duidelijk. Ik hanteer een positieve opvoedaanpak, maar combineer dit met duidelijke grenzen en structuur. Kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en wat de gevolgen zijn als er sprake is van ongewenst gedrag. Ik geloof dat kinderen zich het beste ontwikkelen in een omgeving die zowel liefdevol als voorspelbaar is.
Ik probeer zoveel als mogelijk samen te werken met ouders om een consistente opvoedlijn te waarborgen. Zolang het passend is binnen de opvang en de groep. Ieders opvoedstijl wordt gerespecteerd, mits deze in lijn is met de emotionele veiligheid en het welzijn van het kind.
Omgaan met ongewenst gedrag: Ik benader ongewenst gedrag als een leermoment, maar ik ben hierbij ook duidelijk en consequent. Grenzen zijn niet onderhandelbaar. Ik hanteer de volgende aanpak:
- Gedrag benoemen: Ik benoem rustig maar direct wat ik zie (“Ik zie dat je slaat, dat mag niet”).
- Emoties erkennen: Ik laat het kind weten dat gevoelens mogen bestaan, maar dat gedrag daar los van staat (“Ik begrijp dat je boos bent, maar slaan is niet oké”).
- Duidelijke consequenties: Als gedrag doorgaat, volgen er logische consequenties (“Als je blijft slaan, moet je even apart zitten om af te koelen”).
- Nabespreking: Nadat het kind gekalmeerd is, bespreken we samen wat er gebeurd is en hoe het anders kan.
Kinderen leren zo dat ongewenst gedrag niet wordt geaccepteerd, maar dat ze altijd de kans krijgen om het goed te maken en te leren van hun fouten.
- Dagelijkse Praktijk
Elke dag biedt een vaste structuur met voldoende ruimte voor spontane activiteiten. Dit geeft kinderen houvast en rust. De dagindeling bevat:
- Vrij spel: Binnen en buiten, met divers speelgoed dat creativiteit en motoriek prikkelt.
- Gezamenlijke momenten: Eten, drinken en rustmomenten aan tafel voor een gevoel van samenhorigheid.
- Activiteiten: Knutselen, lezen, zingen, bakken en bewegingsspelletjes afgestemd op de leeftijd en interesses van de kinderen.
- Rust: Kinderen krijgen de mogelijkheid om te rusten of te slapen. Voor de baby’s wordt zoveel als mogelijk het slaapritme van thuis aangehouden. Voor de andere kinderen is er een vast rustmoment tussen 12.30 en 14.30. Afhankelijk van de leeftijd is dit in bed of op de bank met een educatief televisie programma of een leesboekje. Denk aan Nijntje, Dikkie Dik of Pret Lettertjes.
Hoe ziet deze dagindeling er dan uit:
In de ochtend is het inloop en komen de verschillende kinderen binnen vanaf 6.45 tot 9.00. Er is dan ruimte voor vrij spel.
Om 9.15 is het eerste gezamenlijke fruitmoment. Met elkaar aan tafel waarbij we wachten totdat iedereen klaar is. Daarna volgt een toilet/luierronde voordat we naar buiten gaan. Dit is rond 10.00. Zodra het weer het toelaat, spelen we lekker buiten. De tuin is ruim en er is van alles te beleven en te doen. O.a. een zandbak, fietsjes en loopauto’s, klimhuisje met glijbaan, ballen etc. Maar ook onze eigen moestuin waarin we heerlijk onze eigen groentes kunnen kweken. Laat het weer het niet toe, dan is er een knutselmoment binnen aan tafel met elkaar.
Om ongeveer 11.15 gaan we met elkaar alles weer opruimen, handen wassen en gezamenlijk brood eten. Kunstmatige zoetigheid wordt niet aangeboden. Maar denk aan humus, kaas, smeerkaas, 100% pindakaas, biologische peren/appelstroop, honing en tomaatjes en komkommer. Hierna volgt weer een toilet/luierronde waarna de kleinsten naar bed gaan. De 'grote' kindjes mogen dan op de bank even boekje lezen of TV kijken.
Rond 15.00 is er weer een gezamenlijk fruitmoment aan tafel. Daarna weer een toilet/luierronde en als het weer het toelaat gaan we nog even buiten spelen of met de kiddybus eropuit. Lukt dit niet vanwege het weer, dan is er weer ruimte voor vrij spel, muziek en dans/beweging. Daarna nog even opruimen met elkaar en dan worden de eerste kindjes alweer gehaald.
- Ontwikkelingsstimulering
Het stimuleren de ontwikkeling op verschillende vlakken:
- Motorisch: Klimmen, rennen, fietsen, bouwen.
- Cognitief: Puzzels, boeken, liedjes, tellen.
- Sociaal-emotioneel: Samen spelen, delen, voordoen, conflicten oplossen.
- Creatief: Tekenen, knutselen, muziek maken.
- Communicatie met Ouders
Een goede samenwerking met ouders is essentieel. Daarom worden ouders dagelijks op de hoogte gehouden via:
- Mondelinge overdracht bij ophalen.
- Via whatsapp met foto’s en korte updates.
- Veiligheid en Gezondheid
De opvangruimte is veilig en hygiënisch ingericht. Er wordt gewerkt volgens de richtlijnen van de GGD:
- EHBO-certificering.
- Veiligheid in huis: Stopcontactbeveiliging, traphekjes, rookmelders, brandblusser en vluchtplan.
- Hygiënebeleid: Handen wassen, schoonmaken van speelgoed en eetmomenten in een schone omgeving.
- Gezonde voeding: Het stimuleren van gezonde eetgewoontes en rekening houden met allergieën.
- Aandacht voor Diversiteit en Extra Zorg
Het respecteren van elke achtergrond, cultuur en opvoedstijl. Elk kind wordt gelijkwaardig behandeld en het bieden extra ondersteuning indien nodig, in overleg met ouders en eventueel externe specialisten.
- Evaluatie en Bijstelling
Dit beleidsplan wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld op basis van ervaringen, feedback van ouders en nieuwe inzichten.
Met dit pedagogisch beleidsplan probeer ik er voor te zorgen dat elk kind zich veilig, gewaardeerd en gestimuleerd voelt in mijn gastouderopvang. Het creëren van een warme, liefdevolle omgeving waar kinderen kunnen groeien en bloeien.
Maak jouw eigen website met JouwWeb